Het aantal mobile devices groeit sneller dan de wereldbevolking. Dagelijks komen er vijf keer zo veel apparaten bij als uitbreidingen in een familie. Door deze groei zijn mobiles in sneltreinvaart gelanceerd tot het belangrijkste communicatiemiddel voor consumenten en bedrijven over de hele wereld. En dat heeft er op zijn beurt weer toe geleid dat iedere onderneming zijn eigen app lanceert. Ga maar eens naar de App Store. Voor alles wat je zoekt bestaat een app.

Maar nu onze mobiele apparaten zo’n onlosmakelijk onderdeel zijn geworden van ons dagelijks leven, verdient het aandacht om eens goed te kijken naar de gebruikers.  Die zijn soms meedogenloos. Ruim 79% van alle gebruikers gunt een app een tweede kans, als ie de eerste keer niet goed werkt. Maar als de app daarna nog steeds niet weet te imponeren, zakt dat getal terug naar 16%. We eisen van apps immers dat ze ons drukke leven gemakkelijker maken.

De hoofdredenen waarom een gebruiker een app verwijdert zijn: crashes en slechte performance. De app start niet of functioneert niet als verwacht.  Zonde! Deze issues hadden voorkomen kunnen worden als er op mobile devices was getest.

Bij het testen is goed om rekening te houden met de gebruikers. Door touch-technologie zijn mobiele gebruikers een stuk minder geduldig dan desktopgebruikers. Grofweg kun je twee soorten gebruikers onderscheiden: Mensen die snel taken willen uitvoeren, bijvoorbeeld boodschappen doen via de app of hun banksaldo bekijken. Deze gebruikers vinden het belangrijk dat ze in zo weinig mogelijk stappen kunnen doen wat ze willen en zijn geïnteresseerd in extra functies. De tweede categorie mensen gebruikt hun mobiele apparaten om de tijd te doden, zoals bijvoorbeeld forenzen in de trein. Zij willen zo eenvoudig mogelijk toegang krijgen tot veel informatie.

Het loont de moeite om met beide gebruikers rekening te houden in de testfase. Je wilt een gebruiker van een app toch niet verliezen aan een concurrent?

profile1

Nick van de Goorbergh

Testconsultant