Delivery als een service heeft de toekomst. Volgens CEO Wilbert van den Bliek van SQS Benelux is dit dé manier om vraag- en aanbodkant van een applicatie-managementorganisatie in kaart te brengen en te vertalen naar een strategie voor toekomstige dienstverlening.

Organisaties kennen soms nog wat koudwatervrees voor delivery als een service, maar dat is niet nodig. Natuurlijk ken ik de bezwaren als outsourcing om de hoek komt kijken’, maar in India – waar wij onder andere testen -heeft de tijd niet stil gestaan.”

Delivery als een service, meent Van den Bliek, is een noodzakelijke professionaliseringsslag. “Werken volgens een marktstandaard, levert een hogere kwaliteit werk op. Bovendien zitten er door outsourcing simpelweg meer uren in een dag.”

Organisaties moeten op hun dienstverlener vertrouwen. Dat doen ze ook op hun cateraar en salarisadministrateur. Hoeveel halffabricaten van buiten Europa worden er niet in Nederland verder verwerkt? De ICT-wereld heeft die inhaalslag nu ook gemaakt.”

Eerste ervaringen
Dat is overigens niet vanzelf gegaan. Deliverymanager Jerry Langhorst van SQS kan smakelijk vertellen over zijn eerste ervaringen met outsourcing. “Ik heb nog nooit zo’n onbekende en onzekere opdracht gekregen als toen ik voor mijn toenmalige werkgever met Indiërs moest gaan werken. Alles, wekelijk alles ging mis.”

Moeiteloos somt hij de vooroordelen op. “Indiërs zeggen alleen maar yes. Klopt als een bus, maar dan heb je de verkeerde vraag gesteld. Je kunt een Nederlands hypotheeksysteem niet zomaar in India, of ergens anders, laten testen. Ze kennen dergelijke vormen van hypotheken niet. Je zult het dus goed uit moeten leggen, anders krijg je niet de juiste resultaten.”

Communicatie dus. Inmiddels is Langhorst gepokt en gemazeld in outsourcing en India en overkomt hem dit niet meer. “Ik zie alleen nog maar voordelen van global delivery.”

Vertrouwen van klanten winnen
Begin volgend jaar gaat hij samen met deliverydirector Mischa Maliepaard opnieuw naar India. “Voor mij de eerste keer”, zegt Maliepaard. “Ik kijk er naar uit, want outsourcing is niet meer weg te denken bij delivery. Onze uitdaging is om klanten dat vertrouwen te geven.”

Volgens Maliepaard moeten we delivery niet té ingewikkeld maken. Hij heeft alle argumenten om delivery niet te outsourcen op een rijtje gezet. De belangrijkste drie: Onze situatie (klant) is te complex, ons werk moet nu eenmaal in Nederland gebeuren en testers moeten zichtbaar aanwezig zijn op onze werkvloer.

Ik zet er tegenover, dat outsourcen kosten bespaart, de doorlooptijden korter zijn en dat er door standaardisatie een hogere kwaliteit werk geleverd wordt.” De services die SQS onder meer aanbiedt zijn: regressie- testdata- en performancetesten.